The Ummi Method for Enhancing Quranic Reading Skills: A Study among Housewives
DOI:
https://doi.org/10.58988/jab.v5i2.599Keywords:
Education, Housewives, Literacy, Quran, UmmiAbstract
Low Qur'anic literacy among homemakers remains a critical challenge, despite their vital role as the first educators within the family. This study aimed to analyze the implementation of the Ummi method as an alternative model to enhance Qur'anic reading skills among homemakers in Kralas Village, Bantul, Yogyakarta. A descriptive qualitative approach was employed, with data collected through observation, interviews, and documentation. Eight informants, including two teachers and six participants, were selected using the snowball sampling technique. The findings revealed that learning was carried out through a systematic process, spanning from planning to closure. The novelty of this study lies in the application of two-way evaluation, where both teachers and participants assessed each other, and in identifying the importance of teacher certification and participatory learning management for adult learners. Academically, this research enriches the literature on Qur’anic education based on andragogy, while practically, it offers a replicable community-based model to empower homemakers in strengthening family Qur'anic literacy.
References
Ayu, T. (2023). Wakil Ketua MPR Miris 72 Persen Muslim Indonesia Buta Aksara Al Quran. Tempo. https://www.tempo.co/politik/wakil-ketua-mpr-miris-72-persen-muslim-indonesia-buta-aksara-al-quran-212225
Bella, E. N. (2024). Pengaruh Sertifikasi Metode Ummi Terhadap Kompetensi Pedagogik Guru Al-Qur’an Di TPQ Masjid Ad-Du’a Bandar Lampung. UIN Raden Intan Lampung.
Chatib, M. (2011). Gurunya Manusia. Kaifa.
Farabi, M. Al. (2018). Pendidikan Orang Dewasa dalam Al-Qur’an. Kencana Prenadamedia Group.
Fathurrohman, M. (2017). Belajar dan Pembelajaran Modern: Konsep Dasar, Inovasi dan Teori Pembelajaran (Garudhawaca (ed.)).
Febryanti, A. I. (2025). Peran Guru Sertifikasi Metode Ummi Dalam Menjaga Konsistensi Dan Kualitas Pembelajaran Membaca Al-Qur’an Pada Peserta Didik Di Mi Muhammadiyah Kauman Wiradesa. UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan.
Fondation, U. (2016). Tentang Ummi. Ummifondation.Org.
Hapip, L. K. (2022). Taman Pendidikan Al-Quran bagi Ibu Rumah Tangga. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 3(1).
Hidayatulloh, H. (2019). Hak dan Kewajiban Suami Istri dalam Al-Qur’an. Jurnal Hukum Keluarga Islam, 4(2).
Idrus, L. (2019). Evaluasi dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 922.
Ilham, & Sukrin, H. . (2020). Konsep Metode Halaqah dalam Pembelajaran Pai dan Budi Pekerti. KREATIF: Jurnal Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 18(2).
Istiqomah, Saputro, B., Parera, N., Maghfiroh, N., & Ichya’Ulumuddin, A. (2024). Service Learning Bagi Komunitas Ibu Rumah Tanggadalam Pelafalan Surah Al-Fatihah Sesuai Makhorijul Huruf dengan Metode Ummi di Dusun Konang. COMMUNITY Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 04(01).
Kudus, R., Ulum, F., & Fiddienika, A. (2023). Pelatihan Tahsin Tahfidz Qur’an Di Rumah Tahfidz Qur’an At-Taqwa, Masjid At-Taqwa Nusa Mappala Gowa. ALKHIDMAH: Jurnal Pengabdian Dan Kemitraan Masyarakat, 1(4).
Kurniawan, A., Febrianti, A. N., Hardianti., T., Ichsan, Dessy, RisanSari, R., Maya, D. M., Sitopu, J. W., Dewi, R. S., Sianipar, D., Fitriyah, L. A., Zulkarnaini, Jalal, N. M., G, H., & Hasyim, F. (2022). Evaluasi Pembelajaran. Global Eksekutif Tekhnologi.
Laili, A. L. (2025). Comparing the Effectiveness of Iqro' and Tsaqifa Methods on Elderly Qur'anic Reading Skills at Nurul Iman Karanganyar. Edulab :Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 10(1).
Latiana, L. (2019). Peran Sertifikasi Guru dalam Meningkatkan Profesionalisme Pendidik. Edukasi, 13(1).
Liansyah, A. F., & Achadianingsih, N. (2020). Penggunaan Metode Ummi Dalam Rangka Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Bagi Ibu Rumah Tangga. Journal Comm-Edu, 3(3).
Magdalena, I., Wahyuni, H., Imelda, M. I., & Tazki4, N. N. (2020). Analisis Evaluasi Formatif pada Materi Kewajiban, Hak dan Tanggung Jawab Pelajaran PKn Kelas V SDN Salembaran III. Pandawa : Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 2(2).
Mahdali, F. (2020). Analisis Kemampuan Membaca Al-Qur’an Dalam Perspektif Sosiologi Pengetahuan. Mashdar : Jurnal Studi Al-Quran Dan Hadis, 2(2).
Mahrizki, F., Elfiadi, & Sari, D. D. (2022). Penerapan Metode Ummi Dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur’an Pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK IT Al-Manar Kec. Bukit Kab. Bener Meriah. Journal Raudhah, 10(2).
Masruri. (2016). Sertifikasi Guru Al-Qur’an Metode Ummi. Lembaga Ummi Foundation.
McDermott, K. B., & Roediger, H. L. (2018). Memory (Encoding, Storage, Retrieval). DEF Publishers.
Miles, M. B., & Huberman, M. (2007). Analisis Data Kualitatif : Buku Sumber Tentang Metode-metode Baru Jakarta. UI Press.
Nadlir, Zahrotul Khoiriyatin, V., Aulia Fitri, B., & Nasihatul Ummah, D. (2024). Peran Perencanaan Pembelajaran dalam Meningkatkan Kualitas Pengajaran. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 11(2).
Nawawi, S. S., Nasir, N. F., Syah, M., & Zaqiah, Q. Y. (2021). Peningkatan Profesionalisme Guru Al-Qur’an Sekolah Dasar Islam Terpadu. Jurnal Cakrawala Pendas, 7(2).
Nidhom, K., Ghinovan, J., & Abadi Siregar, M. (2021). Implementasi Tafsir Surat Al-Muzzammil Ayat Empat dengan Metode Qiraati. At-Taisir : Journal of Indonesian Tafsir Studies, 2(1).
Qalbi, R. H., & Asari, H. (2024). Learning The Qur’an Using The Ummi Method Among Mothers At The Abdi Qur’an Nusantara Foundation, Namorambe District. Mimbar Pendidikan, 10(3).
Rajab, L., & Sahrawi Saimima, M. (2019). Metode Ummi Dan Pembelajarannya. LP2M IAIN Ambon.
Salirawati, D. (2018). Smart Teaching: Solusi Menjadi Guru Profesional. Bumi Aksara.
Sari, S. N., & Arif, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Metode Ummi dan Motivasi Belajar Terhadap Kemampuan Membaca Al-Quran Siswa. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(1).
Solihat, I., Fauzi, A., & Qurtubi, A. (2023). Efektivitas Manajemen Majelis Taklim Dalam Peningkatan Literasi Al-Qur’an Masyarakat (Studi Di Majelis Taklim Assyifa Dan Majelis Taklim Riyadhussolihin Kota Serang). Innovative: Journal of Social Science Research, 3(5).
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Syaifullah, A., Maulida Rahmah, F., Salamah, F., & Srisantyorini, T. (2021). Penerapan Ilmu Tajwid dalam Pembelajaran Al-Qur’an untuk Mengembangkan Bacaan Al-Qur’an. Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ.
Taqiyuddin, Supardi, & Lubna. (2024). Evaluasi Formatif dan Sumatif dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3).
Ulum, M., & Muyassiroh, W. (2025). Penerapan Model Pembelajaran Klasikal Baca Simak Metode Ummi Dalam Meningkatkan Pemahaman Dan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Santri. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(2).
Wahyuni, E. (2018). Partisipasi Ibu-Ibu dalam Mengikuti Kegiatan Majelis Ta’lim Nurul Haq di RT 06 Kelurahan Muara Dua Kecamatan Kampung Melayu Kota Bengkulu. In Repository IAIN Bengkulu. Institut Agama Islam Negeri Bengkuu.
Zulkarnain. (2021). Pembelajaran Al-Quran Melalui Metode Ummi. Inteligensia: Jurnal Study Keislaman, 9(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Alan Alifudin Alghozi, Difa'ul Husna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
 
						 
							


























