The Effect of Age on Second Language Acquisition (B2) in Children Aged 9-12 Years

Authors

  • Muzamil R Pawi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
  • Wahdah Wulidatus Sofrotun Nadzifah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
  • Shofil Fikri Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
  • Fiqi Rihadatul Aisy Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.58988/jab.v5i2.476

Keywords:

Age, Correlation, Language Acquisition

Abstract

Childhood is considered the optimal period due to the brain's flexibility, which enhances the ability to learn new languages. This study specifically focuses on the age factor in second language learning and aims to prove the assumption that a child's critical age correlates with their language acquisition ability. This is a quantitative study with a descriptive approach, using data processing software, SPSS, and subsequently described verbally. The sampling technique employed was purposive sampling, resulting in a sample of 21 students from Ulya classes 1 and 2 at TPQ Darut Tarbiyah As-Sa'adah, comprising 17 female students and four male students. The results of the product-moment calculation showed that the calculated r-value was lower than the table r-value, specifically 0.433 < 0.829. This indicates no influence between the variables of age and language acquisition. Therefore, age does not affect a child's ability to acquire a second language among students in Ulya classes 1 and 2 at TPQ Darut Tarbiyah As-Sa’adah for the 2024/2025 academic year.

References

Abdullah, M. C. (2020). Pengaruh Lingkungan Terhadap Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia 2 Tahun 8 Bulan Dalam Tataran Sintaksis. Pena Literasi, 3(1), 42. https://doi.org/10.24853/pl.3.1.329-336

Abdusshomad, A. (2012). Affective Filter Terhadap Pengajaran Bahasa Kedua (Bahasa Arab). Jurnal Aviasi Langit Biru, 5(2).

Anggit Aruwiyantoko. (2023). Pengaruh Bahasa Ibu (B1) Terhadap Pemerolehan Bahasa Kedua (B2). Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(7), 441–447. https://doi.org/10.5281/ZENODO.8254283

Annas, A. (2019). Akuisisi Bahasa Kedua pada Anak Usia 4-5 Tahun di RA Manafiul Ulum Kudus. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 7(2), 243. https://doi.org/10.21043/thufula.v7i2.5907

Apriliana, G., Sukma, I., Aryana, M., & Maharani, N. (2024). Pengaruh Pemerolehan Bahasa Pertama dan Kedua Anak Terhadap Kesalahan Berbahasa Tingkat Fonologi. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(1), 609–616.

Arikunto Suharsimi. (2014). Prosedur Penelitian ; suatu pendekatan praktek (Ed. Revisi 4, Cet. 14). Jakarta: Rineka Cipta, 2014.

Birdsong, D. (2006). Age and Second Language Acquisition and Processing: A Selective Overview. Language Learning, 56(s1), 9–49. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2006.00353.x

Bitu, Y. S. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pemerolehan Bahasa Kedua. Jurnal Edukasi Sumba (JES), 4(2), 153–160. https://doi.org/10.53395/jes.v4i2.204

Cahyanti, T. W., & Ananda, M. D. (2021). Perspektif Umum Tentang Usia dan Akuisisi Dalam Pemerolehan Bahasa Kedua Pebelajar Muda. Jurnal Dharma Pendidikan Volume 16, Nomor 1, April 2021 STKIP PGRI NGANJUK, 16(1), 69–79.

Irwandi. (2020). Pembelajaran Bahasa Kedua untuk Orang Dewasa. Jurnal Ilmu Hukum : Universitas Riau, 15 (1), 114–121.

Kapoh, R. J. (2010). Beberapa Faktor Yang Berpengaruh Dalam Perolehan Bahasa. Interlingua, 4.

Kartini, R. P., Wardiah, D., & Wahidy, A. (2023). Analisis Pemerolehan Bahasa Pertama Pada Anak Usia 2 Tahun. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(2), 12070–12084.

Lu, D., & Li, T. (2024). Research methods for understanding children's second language development. Studies in Second Language Learning and Teaching. https://doi.org/10.14746/ssllt.39455

Maharani, T., & Astuti, E. S. (2018). Pemerolehan Bahasa Kedua dan Pengajaran Bahasa dalam Pembelajaran BIPA. Jurnal Bahasa Lingua Scientia, 10(1), 121–142. https://doi.org/10.21274/ls.2018.10.1.121-142

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. KAMPRET Journal, 1(2).

Mislikhah, St. (2019). Pemerolehan Bahasa Kedua Pada Anak Usia Dini di Taman Kanak-Kanak Dewi Masyithoh I Kraton Kencong Jember. SASTRANESIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(4), 1. https://doi.org/10.32682/sastranesia.v6i4.961

Mustofa, R. D., Rejeki, D. S., Pamungkas, E. H., & Fauziah, M. (2024). Pengaruh Lingkungan Keluarga terhadap Pemerolehan Bahasa Lisan pada Anak Usia 8-11 Tahun. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(3), 230–237. https://doi.org/10.56127

Nabilah, Y. D., Nismah, N., & Fikri, S. (2024). Language and Brain Relations in Arabic Language Learning: Language Disorders. Tarling: Journal of Language Education, 8(1), 64–81. https://doi.org/10.24090/tarling.v8i1.10154 ResearchID+2

Noermanzah. (2019). Bahasa sebagai Alat Komunikasi, Citra Pikiran, dan Kepribadian. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba) 2019, 306–319. https://doi.org/10.31219/osf.io/ez6dk

Norliani, Makhtuna, W., & Jumainah. (2023). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pemerolehan Bahasa Kedua. Seminar Nasional Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pendidikan Dasar 3 (SENSASEDA) 3 Universitas PGRI Kalimantan, 115–120.

Nurainun, & Futri, M. (2024). Pengaruh Lingkungan Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 3(3), 68–78. https://doi.org/10.30640/dewantara.v3i3.2847

Permanamiarta, P. A. (2021). Pemerolehan Bahasa Kedua Dalam Lingkungan Keluarga Pada Anak Usia Tiga Tahun. Stilistika, 10(1). https://doi.org/10.5281/zenodo. 6466680

Puspita, Y., Hanum, F., Rohman, A., Fitriana, F., & Akhyar, Y. (2022). Pengaruh Faktor Lingkungan Keluarga untuk Perkembangan Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia 2 Tahun 5 Bulan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4888–4900. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2500

Révész, A., Jeong, H., Suzuki, S., Cui, H., Matsuura, S., Saito, K., & Sugiura, M. (2024). Task-generated processes in second language speech production: Exploring the neural correlates of task complexity during silent pauses. Studies in Second Language Acquisition, 1–27. https://doi.org/10.1017/S0272263124000421

Setyorini, W. W., & Kurnaedi, N. (2018). Pentingnya Figur Orang Tua Dalam Pengasuhan Anak. Prosiding Seminar Nasional Psikologi Unissula: penguatan keluarga di zaman now: Fakultas Psikologi Lt.3, 139–144.

Shafa. (2020). Teori Pemerolehan Bahasa dan Implikasinya dalam Pembelajaran.Dinamika Ilmu : Jurnal Of Education, 12(2)(Vol 12 No 2 (2012): Dinamika Ilmu). https://doi.org/10.21093/di.v12i2.61

Sirutama, W., & Hudiyono, Y. (2023). Analisis Pengaruh Usia dalam Pemerolehan Bahasa. JIP: Jurnal Inovasi Dan Penelitian, 3(10), 7911–7918. https://doi.org/10.47492/jip.v3i10.2519.

Sugiyono. (2010). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R dan D. Bandung : Alfabeta, 2010.

Syaprizal, M. P. (2019). Proses Pemerolehan Bahasa Pada Anak. Jurnal Al-Hikmah: Jurnal Pendidikan dan Pendidikan Agama Islam, 1(2), 75–86. https://doi.org/10.36378/al-hikmah.v5i1

Zhou Li. (2015). Can Adults Attain a Native-Like Accent in Their Second Language? Sino-US English Teaching, 12(6). https://doi.org/10.17265/1539-8072/2015.06.001

Downloads

Published

2025-10-12

How to Cite

Pawi, M. R., Nadzifah, W. W. S., Fikri, S., & Aisy, F. R. (2025). The Effect of Age on Second Language Acquisition (B2) in Children Aged 9-12 Years. Jurnal Al Burhan, 5(2), 198–211. https://doi.org/10.58988/jab.v5i2.476

Issue

Section

Articles

Citation Check