BUDAYA LITERASI SISWA SEBAGAI PENDIDIKAN KARAKTER ISLAMI DI MI AL KHOIRIYYAH 2 SEMARANG
DOI:
https://doi.org/10.58988/almubtadi.v2i2.399Keywords:
Literacy culture, MI Al-Khoiriyyah 2 Semarang, Islamic Character EducationAbstract
This study aims to describe and analyze students' literacy culture in MI Al Khoiriyyah 2 Semarang. This research used descriptive qualitative research method with case study approach. The research subjects were teachers and students of MI al khoiriyyah 2 Semarang. Data collection techniques were interviews, observation, and documentation. The results of this study indicate that the literacy program at MI Al Khoiriyyah 2 Semarang, which consists of Reading Corner activities and making Mini Book, has been implemented well. Through this program, students can not only improve their literacy skills, but also can understand and take Islamic values contained in every story they read. These values are expected to shape students' character and can be applied in their daily lives, both at school and at home. The success of this program is also supported by the active participation of students and the full support of teachers and school authorities, who consistently monitor and develop literacy activities at school.
References
Abidin, Yunus. (2018). Pembelajaran Literasi Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca Dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara, 2018.
Agustini, R, & Sucihati, M. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Literasi Digital Sebagai Strategi Menuju Era Society 5.0. Universitas PGRI Palembang 624–633.
Atika, N. T, Wakhuyudin, H, & Fajriyah, K. (2019). Pelaksanaan Penguatan Pendidikan Karakter Membentuk Karakter Cinta Tanah Air. Universitas Pendidikan Ganesha. Mimbar Ilmu, 24 (1), 105–113.
Bambang, Y, & Rivo P.Y. (2021). Literasi Digital Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Menuju Era Society 5.0. The journal of social and economic education Jurnal Edueksos Vol. X, No. 2.
Dafit, F, & Ramadan, Z.H. (2020). Pelaksanaan Program Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di Sekolah Dasar. Universitas Pahlawan. Jurnal Basicedu, 4(4), 1429 – 1437.
Firiyanti, I, & Anggoro, B. K. (2024). Kemampuan Literasi Peserta Didik Tingkat Sekolah Dasar. Journal of Language, Literature, and Arts, 4(6).
Hayat, B, & Yusuf, S. (2011). Mutu Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Hendarman, Djoko Saryono, Supriyono, dkk (2014). Konsep Dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Hidayat, M.H dkk. (2018). Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol.3, No 6
Ilmi, N, Wulan, N. S, Wahyudin, D. (2021). Gerakan Literasi Sekolah dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Vol. 3, No. 5
Karima, Maulana Kaulan, Ramadhani. (2017). Peran Pendidikan Dalam Mewujudkan Generasi Emas Indonesia Yang Bermartabat. Jurnal Program Studi Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial. 1(1)
Komara, E. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter Dan Pembelajaran Abad 21. SIPATAHOENAN: South-East Asian Journal for Youth, Sports & Health Education. Vol. 4, No. 3
Permendikbud No 20 Tahun 2018. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter Pada Satuan Pendidikan Formal. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Pradana, F. A. P. (2020). Pengaruh Budaya Literasi Sekolah Melalui Pemanfaatan Sudut Baca Terhadap Minat Membaca Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 1(2)
Risalah Kebajikan. (2024). Memperkuat Literasi Indonesia: Menuju Bangsa yang Maju dan Bermartabat. Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa
Radio Republik Indonesia. (2024). UNESCO Sebut Minat Baca Orang Indonesia Masih Rendah. Di akses pada 20 september 2024 dari https://www.rri.co.id/daerah/649261/unesco-sebut-minat-baca-orang-indonesia-masih-rendah
Rohim, D.N & Rahmawati, S. (2020). Peran Literasi dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar, Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian: Vol 6, No 3.
Rohman, S. (2017). Membangun Budaya Membaca Pada Anak Melalui Program Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4(1), 151–174.
Sadli, M. (2019). Analisis Pengembangan Budaya Literasi Dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar. Vol 6, No2
Salma, A, & Mudzanatun. (2019). Analisis Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa Siswa Sekolah Dasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 122–127.
Setiyadi, D. B. P. (2018). E-literary Texts: Reading Materials for School Literacy Movement. KnE Social Sciences, 3(9), 538. https://doi.org/10.18502/kss.v3i9.2716
Sugiarto, & Farid. A. (2023). Literasi Digital Sebagai Jalan Penguatan Pendidikan Karakter Di Era Society 5.0. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol.6, No. 3.
Ubaydillah, R. T. (2022). Revitalisasi Budaya Literasi Bagi Guru Pendidikan Agama Islam. Jurnal Andi Djemma I Jurnal Pendidikan. Vol. 5, No 1.
Yulia Indrasari. (2024). UNESCO Sebut Minat Baca Orang Indonesia Masih Rendah. 29 September 2024, dari https://www.rri.co.id/daerah/649261/unesco-sebut-minat-baca-orang-indonesia-masih-rendah











