IMPLIKASI PROSES PEMBELAJARAN TEMATIK KELAS V DI MADRASAH IBTIDAIYAH
DOI:
https://doi.org/10.58988/almubtadi.v2i1.292Keywords:
Thematic Learning, Basic Education, ImplicationsAbstract
Education plays an important role in shaping individual character and abilities. Thematic learning, which combines several subjects under one theme, is increasingly popular. This research explores the implications of thematic learning in grade 5 of SD Wonorejo, Pekalongan Regency. The aim of this research is to describe the implications of class V thematic learning at MI Salafiyah Wonorejo. This research method uses descriptive qualitative, data collection through observation, interviews and documentation. The research results explain that thematic learning environments are carried out both inside and outside the classroom. Thematic learning uses varied learning. This varied learning is adapted to student characteristics. Thematic learning as an integration approach naturally connects facts and ideas in an effort to understand the world. Through a theme network, students can connect ideas with experiences and the environment where students live. The implications of thematic learning include teacher creativity, active student participation, and the use of integrated textbooks. This research is relevant for improving the quality of education by designing more effective learning strategies.
References
Abdul Majid Pane, F. U. (2022). Hakikat Pembelajaran Tematik SD/MI. Pendidikan Dasar, 1720500019.
Aka, K. A. (2016). Model Quantum Teaching dengan Pendekatan Cooperative Learning untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran PKn. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 5(1), 35–46. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v5i1.87
Ameri, H., Yazdi, M., & Bahrami, A. (2017). Pseudophillipsia (Carniphillipsia) (Trilobite) from the permian jamal formation, Isfahan, Iran. Journal of Sciences, Islamic Republic of Iran, 28(4), 325–336.
Aryani, A., Al Qoriyani, & Wahyudi, M. (2021). Penerapan Pembelajaran Tematik. Jurnal At-Tabayyun, 4(2), 112–123. https://doi.org/10.62214/jat.v4i2.71
Fatmawati, E., Yalida, A., Efendi, D., Wahab, A., Nisa’, R., Agusta, A. R., Kusumawardani, R. N., Pratiwi, D. A., & others. (2022). Pembelajaran Tematik. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Febianti, Y. N. (2014). Peer Teaching (Tutor Sebaya) Sebagai Metode Pembelajaran Untuk Melatih Siswa Mengajar. Edunomic, 2(2), 81–87.
Halimatussakdiah, Muhammad Sidik, Sri Maharani, S. N. (2017). Implikasi Kompetensi Guru Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar Halimatussakdiah1. Al-Irsyad, 105(2), 79.
Hendriyani, A., Wahid, R., Hendrawan, B., & Herlambang, Y. T. (2022). Urgensi Media Audio Visual Berbasis Ekopedagogik Terhadap Perilaku Peduli Lingkungan Anak Usia Dini. Jurnal Pedagogik Indonesia: Yayasan Pendidikan Dan Pelatihan Ksatria Siliwangi, 1(1), 70–77.
Irianto, D. M., Herlambang, Y. T., Yunansah, H., & Wahid, R. (2022). Rancang Bangun Bahan Ajar Digital Berbasis Ekopedagogik Approach. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2), 1150–1160.
Kuncahyono. (2017). Analisis Penerapan Media Berbasis Komputer Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar Kuncahyono. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan SD, 5(September), 773–780.
Mohamad Muklis. (2012). Pembelajaran Tematik. Fenomena, IV(14), 65.
Mudzakkir Hafidh. (2020). Implikasi Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan Dasar, 5.
Munawaroh, I. (2018). Pembelajaran Tematik dan Aplikasinya di Sekolah Dasar (SD). Forum Ilmiah Guru SD Yogyakarta, 1–23.
Nasution, R. A. (2019). Jurnal raudhah. JURNAL RAUDHAH, 07(01), 111–128.
Nunung Hidayati. (2024). Wawancar Guru Kelas V MI Salafiyah Wonorejo.
Nur Alifah, H., Virgianti, U., Imam Zamah Sarin, M., Amirul Hasan, D., Fakhriyah, F., & Aditia Ismaya, E. (2023). Systematic Literature Review: Pengaruh Media Pembelajaran Digital pada Pembelajaran Tematik Terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 1(3), 103–115.
Wahid, R., Nurihsan, J., & Nuryani, P. (2023). Kajian Pedagogik Tentang Pendidikan Multikultural Pada Materi PPKn Untuk Meningkatkan Nasionalisme Siswa (Vol. 7, Issue 2). Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran.
Wahid, R., & Saputra, D. S. (2021). Peningkatan Profesionalitas Guru Melalui Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Videoscribe. Massagi: Masyarakat Multiliterasi Pedagogi, 1(1), 9–17.
Wahidmurni, W. (2017). Metodologi pembelajaran IPS: pengembangan standar proses pembelajaran IPS di sekolah/madrasah. Ar-Ruzz Media.
Warsita, B. (2018). Penerapan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Implikasinya Pada Strategi Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar Kelas Rendah. Jurnal Teknodik, 200–227. https://doi.org/10.32550/teknodik.v21i3.468











